إعلان

تزامنا مع النتيجة.. كيف سخر رواد التواصل الاجتماعي من بعبع "الثانوية العامة"؟

12:41 م الأحد 14 يوليه 2019

طلاب الثانوية العامة

كتبت-دعاء الفولي:

كل عام في ذلك الوقت يتم إعلان نتيجة الثانوية العامة، يراود القلق كثير من المصريين، يُعلق الطلاب آمالهم على المجموع الذي يؤهلهم لدخول الكلية، ورغم القلق، إلا أن ذلك لم يمنع السخرية التي ضجت بها مواقع التواصل الاجتماعي بين فيسبوك وتويتر، حيث لم يتوقف روادها عن صنع "الكوميكس" بعضهم طُلاب ينتظرون النتيجة.

صورة  1صورةة 3صورة 2

لم يتوقف الأمر حد السخرية، بعض متابعي مواقع التواصل سردوا ذكرياتهم مع انتظار النتيجة، فكتب أمير وصفي: "بمناسبة نتيجة الثانوية العامة .. زي الايام دي زمان كان فيه صناديق حاجة ساقة بتتوزع ع اهل المنطقة ف كل مناسبة حلوة بتيجي ..كنت بحس ان الشارع كله قرايب ف بعض والجيران بتود بعضها ع الحلوة و المرة ... دلوقت متعرفش مين ساكن قدامك اصلا ".

صورة   4صورة  5

أما محمد ياسر فكتب: "بلاش سؤال هو اخوك عمل ايه او اختك عملت ايه ...اللي عايز يقولك نتيجته هيقولهالك من غير ما تسأله"، فيما علق أحمد الشربيني على تويتر قائلا: "ولو نتيجتكم مش كويسة متضايقوش، كلنا بنقع وبنغلط في فترة من حياتنا، اتعلموا وراجعوا ايه اللي عملتوه غلط ومتكررهوش، و بعدين انسوا المرحلة دي، انسوا النتيجة وافتكروا الدروس اللي اتعلمتوها منها، نتيجة الثانوية العامة مس مقياس".

صورة  7صورة 8صورة 6

مراجعة ليلة الامتحان للثانوية العامة

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان