إعلان

"الميت الحي".. عامل يسرد تفاصيل إصدار شهادة وفاته بدلًا من ابنه (صور)

10:56 م الخميس 16 أغسطس 2018

الشرقية – فاطمة الديب:

"الميت الحي".. عبارة انطبقت معانيها على "محمد رجب" العامل باليومية، والذي فقدت حياته كل معانيها الرسمية والمعنوية؛ بعدما فقد ابنه في حادث "موتوسيكل"، إلا أن ما زاد الطين بلة هو إثبات اسمه في دفتر الوفيات بدلًا من ابنه.

على أطراف قرية "بهجات" التابعة لمركز الزقازيق بمحافظة الشرقية، قضى محمد 9 أشهر من عمره بعيدًا عن "دفاتر الحكومة" الرسمية، بعدما تسبب خطأ أحد الموظفين في إثبات وفاته بصورة لم تعترف الجهات الرسمية بشيء سواها: "بقالي شهور كعب داير من السجل المدني لمديرية الصحة للمستشفى من يوم ابني حسام ما مات، علشان أصلح خطأ موظف معندوش ضمير حط اسمي في شهادة الوفاة بدل ابني".

وأضاف رجب لـ"مصراوي": "مفيش حد مراعي إني أب ومجروح على، وفاة ابني، كل ما أروح مصلحة حكومية يعاملوني بأشد قسوة، وفي الآخر يقولولي حل مشكلتك بعيد عننا.. طب حد من المسؤولين يقول لي مشكلتي حلها عند مين".

وعن تفاصيل وفاة ابنه يقول الرجل: "من حوالي 9 أشهر حسام ابني خبطه موتوسيكل ونقلوه على المستشفى غرقان في دمه، وقتها كنت في الشغل اتصلوا بيا وقالوا لي إلحق ابنك خبطته عربية ومات سبت الشغل وجريت على مشرحة مستشفى الأحرار لقيته جثة، واتقيد الحادث ضد مجهول مع إن الحادث كان قصاد الإدارة العامة للمرور".

ويواصل الرجل: "بعد الدفن مشيت في إجراءات استخراج شهادة الوفاة، وفعلًا استخرجت له شهادة وفاة وخدتها وروحت على البيت وهناك بيفتحوا الشهادة اكتشفنا إن المتوفى هو أنا مش ابني، جريت وقتها على المستشفى والموظف اللي استخرج الشهادة وقولتله إنه غلط وكتب اسمي مكان ابني، فاعتذر لي وطلع شهادة تانية لابني، وأنا كمان رجعت على البيت ومحطتش حاجة في دماغي".

تداعيات المشكلة بدأت في الظهور قبل 3 أشهر، وفق ما يوضحه العامل: "في شهر مايو الماضي روحت أصرف تموين لقيتهم نزلوني وقالولي مفيش تموين ليك، روحت على مكتب مديرية التموين وسألت هناك عن السبب اكتشفت إن اسمي مُدرج في قائمة الوفيات، وإن الموظف استسهل وبدل ما يصلح غلطته سابها زي ما هي وطلع شهادة جديدة لابني، ومعدلش البيانات عنده في الدفاتر بالنسبة للشهادة اللي طلعهالي، لأ وكمان فوجئت إن حسام ابني اللي مات لسة عايش وبيصرف تموين بدل مني في دفاتر الحكومة".

وتساءل الرجل بدموع يخالطها الحزن: "هو أنا علشان مليش ضهر ولا لاقي حد يتوسط لي مشكلتي بقى ملهاش حل؟.. وأنا رجل شغال باليومية وكل يوم أسيب شغلي وأجري أحاول أصلح غلطة مليش أي ذنب فيها، ومش عارف أعمل إية ولا أروح لمين والموظفين في السجل بيوزعوني على بعض وفي الآخر يقولوا لي مشكلتك مش عندنا، دا غير قلة القيمة معاهم محدش مقدر المصيبة اللي أنا فيها"، موضحًا أنه أب لثلاثة أبناء ذكور، أكبرهم جندي في الجيش، والاثنين الآخرين في مراحل مختلفة بالتعليم، وأن المشكلة طالت معاشه ليتم إيقافه هو الآخر.

وقال الدكتور هشام مسعود، وكيل وزارة الصحة بالشرقية، إن ما حدث خطأ من أحد الموظفين، منوهًا إلى أن الموظف تم تحويله للتحقيق وقتها.

وأوضح وكيل وزارة الصحة لـ"مصراوي" أن حل الخطأ حاليًا بيد السجل المدني.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان