إعلان

مستفيدات من "قرض البط" بالبحيرة: "مكسبنا 100% وبدأنا بدون ولا مليم"- فيديو

01:03 م الخميس 27 فبراير 2020

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

البحيرة- أحمد نصرة:

في الوقت الذي ضجت فيه مواقع التواصل الاجتماعي بالتهكم والسخرية من قروض البط المسكوفي، المنفذ بمحافظة البحيرة، ضمن مبادرة "قرية بحراوية منتجة" انشغلت السيدات المعيلات بطرق الاستفادة من القرض لتحسين المستوى المعيشي على أرض الواقع، دون الالتفات لما يحدث في العالم الافتراضي.

"مشروع ممتاز والناس دول فاضيين ومش لاقيين حاجة تشغلهم".. هكذا علقت نسرين محمد، إحدى المستفيدات من القرض، بمركز إيتاي البارود، عند سؤالها عن رأيها في هجوم البعض على المشروع.

وقالت "نسرين": " عندي ٥ عيال والحياة صعبة، وزوجي سواق على باب الله، دورت كتير على شغل أساعد به أسرتي مالقيتش، لحد ما سمعت عن القرض ده فقدمت عليه واستلمته".

وأضافت نسرين: "ماشاء الله طعمه جميل والبطة الواحدة بتوصل لأكثر من ٥ كيلو، سددت ثمن القرض من ثمن ١٠ بطات، والـ١٠ التانيين يعتبروا مكسبي، يعني مكسبنا 100٪ تقريبًا، وكررت القرض بعد ما نجح معايا، وبنصح كل ست بيت تنطبق عليها الشروط ما تضيعش الفرصة".

وتقول إيمان شرف، مستفيدة من المشروع: "كل واحدة بتاخد ٢٠ بطة متحصنة ومن أحسن السلالات، وبيتابعوا معانا عشان لو فيه أي مشكلة واجهتنا، وبيدونا كمان فوق كل ده ٩٠٠ جنيه ثمن أكل البط، والسداد بعد ٣ شهور، من غير أي فايدة، يعني بنسدد ثمن البط، ومشروع بنبدأه من غير ما ندفع ولا مليم، أهلي كلهم بطلوا يشتروا من السوق وبيشتروا مني".

وتؤكد إيمان: " المشروع الحمد لله ناجح، وسمعت إن ناس بتهاجمه، مش عارفة ليه، ياريت قبل ما ينتقدوا يسألوا الناس اللي أخدته".

وفسر شعبان محمود، مسئول قرض البط المسكوفي بالوحدة المحلية لمركز ومدينة إيتاي البارود سبب الهجوم على المشروع قائلًا: "الهجوم سببه أن البعض ذكر تفاصيل المشروع بالخطأ، وقالوا إنه مخصص للشباب، وهذا كلام غير حقيقي، كون الفئة المستهدفة، هي السيدات المعيلات اللاتي لا تملكن مصدر دخل، وكذا الأسر الفقيرة".

ويوضح محمود تفاصيل القرض: "كل مستفيد بيتسلم 20 بطة مسكوفي عمر 21 يومًا، بسعر 30 جنيهًا للبطة أي بإجمالي 600 جنيه، إضافة إلى منحة 900 جنيه نقدًا نفقات التغذية، ويسدد إجمالي القرض بعد مرور ١٠٠ يوم بدون فوائد، فقط يضاف ٣٠ جنيهًا مصروفات إدارية ليصبح ١٥٣٠ جنيهًا.

ويؤكد محمود: "القرض عليه إقبال شديد وده دليل على نجاحه، وفي مركز إيتاي البارود وحده يوجد أكثر من ١٠٠٠ طلب على قوائم الانتظار، واختيار المستحقين يجرى بشفافية بمعرفة التضامن الاجتماعي.

وصرح اللواء هشام آمنة، محافظ البحيرة، أن القرض منفذ بموجب بروتوكول مع مديرية الزراعة لتخصيص مبلغ 5 ملايين جنيه لإقراض السيدات الريفيات داخل الوحدات القروية.

وأشار اللواء آمنة، أن الهدف من المشروع تحويل قرى محافظة البحيرة من قرى مستهلكة إلى قرى منتجة، لما في ذلك من فوائد جمة ينعكس أثرها على معدلات التنمية الاقتصادية والاجتماعية، ويستفيد منها الجميع، سواء الأسر الريفية، أو المستهلك العادي الذي يحصل على غذاء آمن وصحي بسعر اقتصادي.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان