إعلان

"الاختيار 3" الحلقة 6.. السيسي لمحمد مرسي: لو الجيش نزل الشارع هتبقى مشيت

10:47 م الخميس 07 أبريل 2022

الاختيار 3

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- منال الجيوشي:

عرضت منذ قليل، أحداث الحلقة السادسة من مسلسل "الاختيار ٣" على شاشة (أون).

ونعرض لكم أبرز ما جاء ضمن أحداث الحلقة السادسة من المسلسل: حملت الحلقة اسم "حصار المحكمة الدستورية"، وتبدأ بتوصية من اللواء يسري (محمد رياض) لزكريا يونس (كريم عبدالعزيز) ويخبره أنه مستهدف.

من ناحية أخرى يطلب الرئيس المعزول محمد مرسي (صبري فواز) من مستشاريه ضرورة الانتهاء من كتابة الدستور، قائلا: "هنعلن الاستفتاء على الدستور، لازم نخلصه الليلة". يخبره محمد البلتاجي (هشام إسماعيل) أن هناك مواد تحتاج دراسة ولم يتم الانتهاء منها، إلا أن مرسي يعترض: "مفيش حد هيروح غير لما الدستور يتم" في مكتب الإرشاد يجتمع قيادات الجماعة الإرهابية، ويقول خيرت الشاطر (خالد الصاوي): كده الرئيس مرسي هيتسلم الدستور ويعلن موعد الاستفتاء، والمتظاهرين ضدنا لازم يعرفوا إنهم قلة تافهة يقترح محمد البلتاجي أن يتم الحشد من قبل أفراد الجماعة لكن في ميدان آخر بعيدا عن ميدان التحرير، فيلقى هذا المقترح إعجاب المرشد محمد بديع (عبدالعزيز مخيون)، قائلا: "كويس عشان الناس تفرق بين اللي عاوزينها دولة مسلمة واللي عاوزينها دولة علمانية".

يقول أحد الحاضرين في الاجتماع إن هناك من هتف "يسقط حكم المرشد" عقب انتهاء "مرسي" من صلاة الجمعة، ويتحدثون أن من يتحدى مشروع الإخوان يتحدى الإسلام. يتلقى الصحفي الحسيني أبو ضيف تهديدات من قبل أحد الأشخاص بسبب تحقيق صحفي فضح فيه ممارسات الإخوان يستمر "مصطفى" أحمد السقا، في مراقبة إسراء زوجة الإرهابي الهارب "أسامة"، وتتشاجر مع زوجها بعد إجهاضها وتخبره أنها لم تعد تحتمل هذه الطريقة.

يتحدث محمود عزت (مجدي سعيد) مع خيرت الشاطر، ويخبره أن المحكمة الدستورية لن تورط نفسها في هذا الدستور. يقول "الشاطر" إنه لا يأمن للجيش والداخلية والقضاء، متابعا: "احنا ورطناهم ووريناهم قدرتنا على الحشد، احنا هنخطف المحكمة، مش هنفجر المحكمة احنا هنحاصرها". في مكتب وزير الدفاع الفريق عبدالفتاح السيسي (ياسر جلال) يبدي غضبه مما تشهده البلاد من أحداث قائلا: "اللي بيحصل ده مهزلة".

يتحدث السيسي مع اللواء ممدوح شاهين، ويقول "شاهين": الإعلان الدستوري سحب كل اختصاصات المجلس العسكري وخلى معاه كل الصلاحيات، الإخوان بيعدوا قضاة من عندهم، وبيحاولوا يكسروا هيبة القضاء، هيحاولوا يعملوا الدستور بأي طريقة حتى لو هيحاصروا كل المنشآت".

بينما يقول الفريق السيسي: " اللي بيحصل خطير، اتصل بأعضاء المحكمة الدستورية بلغهم إن القوات المسلحة مش هتسيب القضاء، ولازم تأمين المنشآت القضائية، الحصار لازم يتفض في أسرع وقت".

يصف أحد مستشاري مرسي المتظاهرين ضد الدستور بأنهم "رعاع"، وأن الحرس الجمهوري رفض التدخل، فينتقل مرسي لمقر الحرس الجمهوري. يلتقي مرسي بالفريق السيسي، قائلا: "اللي بيحصل ده تجاوز وتعدي على الرئاسة، أنا بطلب منك الجيش ينزل يتصرف". السيسي: لما الجيش ينزل هيضرب في مين ويسيب مين، المعارضين ولا المؤيدين، الجيش من 25 يناير وعلى مد2 18 شهر اتحملنا مسؤولية البلد عشان مصلحة مصر وشعبها، اللي بيحصل في الشارع له حل من الاتنين سياسي أو أمني، والأخير مستبعد، اتكلم مع الناس شوفهم عايزين إيه، وضحلهم الأمور هو ده المخرج الوحيد". يرد مرسي: "يعني مفيش أمل إن الجيش هينزل" فيخبره السيسي: "الجيش لو نزل الشارع تاني حضرتك هتبقى مشيت".

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان