إعلان

بشرى لمحمد دياب: بشكرك من قلبي لأنك ابن أصل

03:29 م السبت 23 أبريل 2022

كتبت- منى الموجي:

وجهت الفنانة بشرى رسالة للمخرج محمد دياب، عبر حسابها الشخصي على موقع "انستجرام"، بعد حديث الأخير عنها، وأعادت نشر تصميم "مصراوي" لكلمات دياب عنها.

وكتبت بشرى "سمعت الحوار كله واتفاجئت في نهاية الحوار إنك جبت سيرتي بالخير، بشكرك من قلبي لأنك ابن أصل وعندك أخلاق قبل ما يكون عندك فكر وموهبة، وحقيقي بفخر وبفرح بكل انجازاتك ونجاحاتك لأنك مختلف ودؤوب وبتذاكر بضمير ومش مستعجل وعندك عرفان حقيقي لكل اللي ساهم أو ساعد في مشوارك".

وتابعت بشرى "انت نموذج حقيقي للذكاء والأخلاق والموهبة مجتمعين، أثرت فيا بمجرد تذكرك ليا في وقت ناس كتير مصابة بذاكرة السمك في زمن التلاهي واللخبطة.. شكرا محمد دياب.. مش هنسى إن جائزة أحسن ممثلة كانت بفضل اجتهادك وإيمانك بيا كممثلة زي ما أنا آمنت بيك وغامرت بيك كمخرج لأول مرة في فيلمنا اللي بعتبر إن انت أبوه وأنا أمه ٦٧٨".

كان المخرج محمد دياب، قال إنه كان مشتتا للغاية في مرحلة دراسته الجامعية وما قبلها، حيث التحق بكلية التجارة لأنه لا يعلم ماذا يريد أن يصبح فيما بعد.

أضاف دياب، في "سبيس" عبر "تويتر"، أنه بعد تخرجه عمل في أحد البنوك، متابعا: "كان عندي أفكار أفلام كنت بقولها للمشاهير اللي بيجوا عندنا البنك، وكانوا كتير، لغاية لما لقيت أكتر من حد فيهم بيقولي أفكارك كويسة".

تابع: "أخدت قرار جريء بالاستقالة، وقررت استلف فلوس وأدرس في أمريكا سنة تأليف، وفعلا بدأت أبقى مؤلف، والإخراج عمري ما درسته، وبعد 4 أفلام عملتهم حسيت إني نفسي يبقالي صوتي الخاص فقررت أخرج، مع إن ده مكنش من أحلامي على الإطلاق".

استكمل: "الفنانة بشرى ربنا يكرمها اقتنعت بيّا وقالتلي هنتجلك أول فيلم مع شركة نيوسينشري، وروحت أول يوم يا جماعة وأنا عمري ما كنت مسكت كاميرا في حياتي، الناس كانت بتضحك، بس أنا كنت واثق في نفسي، كنت عارف إني هطلع قدام الكاميرا صدق، وهخلي الممثلين يبقوا صادقين".

استطرد: "الفيلم الأول طلع جيد، والثاني أحسن، والثالث أحسن، وفضلت كأني في مدرسة، بين كل فيلم والتاني كنت بتفرج وبذاكر، حتى وصلت لما عليه الآن".

ويحقق المخرج محمد دياب نجاحا عالميا كبيرا حاليا من خلال مشاركته في إخراج مسلسل Moon Knight من إنتاج شركة "مارفل".

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان